Największą troską każdej organizacji powinny być momenty, w których ich najbardziej zaangażowani ludzie milkną, a potem znikają.
Kultura jest systemem postaw, filozofii, przekonań i relacji, funkcjonujących wewnątrz firmy. Zwykle można je zobaczyć w zachowaniach pracowników i w tym, co i w jaki sposób mówią. Wszystkie czynniki kultury są przekazywane z osoby na osobę poprzez obserwowane zachowania i uczenie się.
W kulturach negatywnych ludzie częściej zwalniają tempo pracy lub celowo popełniają błędy, chowają się przed szefami, wkładają jedynie minimalny wysiłek, chodzą na zwolnienia lekarskie, rezygnują z pracy lub szukają alternatywnego zatrudnienia i mniej dbają o klienta. Badania przeprowadzone przez Gallupa pokazują, że 68% pracowników jest "wyłączonych", a tylko 17% jest "zaangażowanych", a to, jak szacuje Gallup, obniża efektywność firmy o 23%, a podwyższa koszty funkcjonowania firmy o 36%.
Badanie Harvard Medical School wykazało, że na nasze nastroje dużo silniej wpływają osoby wokół nas, niż myślimy.Jesteśmy pod wpływem nastrojów przyjaciół i znajomych, ale także znajomych naszych znajomych i przyjaciół naszych przyjaciół - ludzi oddalonych od nas o trzy poziomy, których nigdy nie spotkaliśmy, ale których nastawienie i nastrój może przechodzić przez naszą sieć jak wirus . W rzeczywistości staje się jasne, że cały szereg zjawisk jest przekazywana za pośrednictwem sieci przyjaciół, znajomych, współpracowników w sposób, który nie jest jeszcze całkowicie zrozumiały. Ten efekt zakażenia wpływa na kulturę firmy w ten sam sposób. Negatywne kultury stają się coraz bardziej negatywne dzięki negatywnym cyklom „zarazy”. Z kolei pozytywne kultury stają się bardziej pozytywne dzięki cnotliwym cyklom „zarazy”. Tak więc raczej nie matwmy się tym, że jeden, czy inny pracownik jest sfrustrowany i smutny. Raczej ubolewajmy nad tymi, którzy mogą się tym zarazić i przenosić „zarazę” dalej.
Aby ocenić aktualną kulturę swojej firmy, przeczytaj każdy ze składników w poniższej tabeli i wybierz odpowiednie pole, które najlepiej odzwierciedla twoją obecną sytuację.
(-2 ) Zupełnie nie ma to miejsca
(-1 ) Zdarzają się takie sytuacje, ale dosyć rzadko
( 0 ) Dochodzi do takich sytuacji od czasu do czasu
(+1 ) Zdarza się to dosyć często
(+2 ) To jest u nas norma
|
-2 |
-1 |
0 |
+1 |
+2 |
Spędzając czas w pracy czujesz „ciemną energię” Ludzie nie komunikują się, nie uśmiechają się, nie żartują i nie wzmacniają się nawzajem. Interakcje między ludźmi są chłodne i formalne, a nie przyjazne i bezpośrednie. Wydaje się, że nikt nie jest szczęśliwy, że tu pracuje. |
|
|
|
|
|
Ludzie bardzo troszczą się o tytuły, opisy stanowisk i poziomy w hierarchii. Władza (związana z pozycją i nazwą stanowiska lub powiązaniami z przywódcami wysokiego szczebla) jest ważniejsza dla ludzi tu pracujących niż misja, którą rzekomo realizują. Status, widoczność i „korzyści” są ważniejsze niż sukces mierzony innymi miernikami - i ważniejsze niż poziom zaufania w zespole, który nawet nie jest tematem rozmowy. |
|
|
|
|
|
Zasady, procedury, zakazy i nakazy są bardzo ważne, a nawet ważniejsze niż dobry osąd, logika, doświadczenia pracowników, bogaty kontekst sytuacji, z którymi ma się do czynienia. Ślepa realizacja zasad jest ważniejsza od myślenia. Wszyscy boją się kłopotów z powodu łamania zasad, dlatego trzymają głowy nisko i starają się nie wychodzić poza schematy. |
|
|
|
|
|
Menedżerowie i pracownicy tworzą dwie całkowicie oddzielne grupy, które rzadko wchodzą w interakcje. Kiedy wchodzą w interakcję, jest to komunikacja jednostronna, w której kierownik mówi podwładnemu, co ma robić. Nie ma innych typów rozmowy ani współpracy między kierownictwem a pracownikami. |
|
|
|
|
|
Chociaż wiadomo, że pracownicy są niezadowoleni, nikt nie mówi o tym otwarcie. Pracownicy działu HR mogą być poza zasięgiem lub po prostu nie być w to zaangażowani, lub ich działania mogą mogą być frustrująco nieefektywne, ponieważ udają, że razem z innymi nie zauważają ciemnej i zepsutej kultury. W każdym razie nie są wsparciem dla pracowników. |
|
|
|
|
|
Wiele mówi się o wykroczeniach i błędach, ale niewiele się mówi o nadzwyczajnym wysiłku lub sukcesach. |
|
|
|
|
|
Nieformalne powiązania i relacje są wielokrotnie skuteczniejsze jako sieć komunikacyjna niż jakikolwiek rodzaj oficjalnej komunikacji firmy. |
|
|
|
|
|
Pracownicy mają niewielką lub żadną swobodę w wykonywaniu swojej pracy. Każda procedura jest dla nich określona. Jeśli w ogóle są nagradzani, to wyłącznie za osiąganie swoich celów i przestrzeganie zasad, ale nigdy za posiadanie przełomowych pomysłów lub inicjowanie potrzebnych zmian i innowacji. |
|
|
|
|
|
W pracy wyczuwalny jest strach. Większość rozmów odbywa się za zamkniętymi drzwiami. Szeptane rozmowy odbywają się na klatkach schodowych. Wszyscy są zaniepokojeni swoją pozycją w pracy. Pytają się nawzajem: „Czy szef mnie lubi? Co on o mnie powiedział?” Kierownicy wysokiego szczebla walczą o pozycję. Nikt nie jest bezpieczny i wszyscy są na krawędzi. |
|
|
|
|
|
Nieliczni ludzie, którzy śmieją się i żartują, patrzą z boku podejrzliwie na osoby, które zbyt boją się, aby zdobyć się na szczerość i otwartość. Szczerzy pracownicy i niezależnie myślący nie popracują zbyt długo. Odchodzą lub są proszeni o odejście, gdy ich styl koliduje ze status quo. |
|
|
|
|
|
Jeśli wynik wskazuje na to, że sytuacja wymaga poprawy możesz rozważyć następujące działania dotyczące dwóch obszarów: osobistego i zawodowego
Obszar osobisty
Wymiar zawodowy
Jeśli czujesz odpowiedzialność za swoją firmę, albo chcesz zrobić coś, co polepszy jej kulturę możesz rozważyć następujące interwencje:
Jeśli firma nie ma określonych wartości: zidentyfikowanie i nazwanie wartości, którymi firma chce się kierować.
Jeśli firma posiada zadeklarowane wartości: zainicjowanie projektów, których celem jest ożywienie wartości i przełożenie ich na normy i standardy zachować i postaw w ważnych obszarach funkcjonowania firmy takich jak: relacje z klientami, współpraca wewnątrz firmy na poziomie osobistym, ale także pomiędzy działami, rozwój o doskonalenie pracowników, firmowy dress code itp.
Jeśli potrzebujesz więcej informacji na temat wdrażania wartości i standardów w swojej firmie, zapraszamy, skontaktuj się z nami. Realizujemy projekt KLASTER WARTOŚCI™, który po odpowiednim zmodyfikowaniu pod kątem specyfiki Twojej firmy może pomóc Tobie i Twojej firmie skutecznie wdrożyć z życie wartości firmy i standardy pracy. KLASTER WARTOŚCI™ to działania warsztatowe oparte na metodach edutainmentu zapewniające z jednej strony efektywność biznesową, ale także, co nie jest bez znaczenia forma zajęć jest nieszablonowa, a przez to interesująca i motywująca do działania.
Mieliśmy przyjemność pracować m.in. dla